Det filmhistoriska rollspelet Den gula filmen utspelar sig i Filmstaden, närmare bestämt under en filminspelning där både skådespelare och scenografi plötsligt försvinner…
Vi tog kontakt med Gabrielle de Bourg, Gunilla Jonsson och Michael Petersén för att få veta mer.
Berätta! Hur fick ni idén till Den gula filmen och vad går det ut på?
Gabrielle: Den gula filmen är utan tvekan det äventyr med mest bakgrundshistoria för mig. Jag studerade Filmvetenskap och jobbade efter det länge som filmarbetare, främst som B- och C-foto i många år, innan jag började jobba med min största hobby: rollspel. Numera har jag skrivit rollspel i några år och blivit väletablerad inom det, men drömprojektet var alltid att få jobba med rollspelet Call of Cthulhu (som Den gula filmen är ett äventyr – en berättelse – till), som är det jag började spela och har spelat längst.
Så en dag fick jag samtalet att det skulle bli en svensk version av Call of Cthulhu som utspelade sig under svenskt 20-tal och att jag skulle få skriva ett äventyr till det. Jag började fila på den idé som blev äventyret En seans i Stockholm, men dagen när jag skulle pitcha min äventyrsidé för vår förlagschef över en lunch fick jag en till idé: Den gula filmen, som skulle ta utspela sig i Råsunda under stumfilmens glansdagar om ett team som filmatiserar pjäsen Kungen i gult (en pjäs som sägs göra folk galna i Lovecrafts universum). Den passade inte just då, men vi kom till att den kanske kunde bli något i framtiden.
Jag lärde känna Gunilla och Michael bra efter att vi gjorde mycket workshops om att skriva rollspelsäventyr ihop och vi hade alltid väldigt kul och började prata om att kanske skriva ihop någon gång, så sågs vi över en lunch på Nordsken.
Gunilla och Michael: Det var Gabrielle som kläckte idén. Vi träffades över en lunch på spelmässan Nordsken i Skellefteå och pratade om skriva ett rollspelsäventyr tillsammans. Tanken på ett filmteam som mystiskt försvinner från Filmstaden i Råsunda 1926 var perfekt – lagom komplicerad och med en miljö många känner till och tycker är spännande.
Vi har skrivit rollspel sedan början av åttiotalet, bland annat skapade vi spelen Mutant och KULT. Call of Cthulhu är en gammal favorit som vi har spelat i snart fyrtio år. Vi spelar fortfarande rollspel någon gång i veckan.
Hur har själva arbetet med att skapa Den gula filmen gått till?
Gunilla och Michael: Först slipade vi på grundhandlingen kring det försvunna filmteamet. Vad hade hänt? Vilka hade försvunnit? Vad ville vi berätta? Gradvis kom vi närmare en tematik som rörde vansinne och förvridna sinnen. Det passade fint till den 1920-talsmässiga filmestetiken, stumfilmen som medium och det expressionistiska uttrycket vi ville fånga.
Arbetet spände över flera månader. Vi träffades på fik, gick hem och gjorde research på varsina håll, träffades igen och stämde av. Internet är ovärderligt för research, men för historiskt berättande ska inte Stadsbiblioteket underskattas. Också om handlingen ”bara” rör filmarbetare är kunskap om politik, ekonomi, mode, arkitektur – ja allt! – en hjälp för att skapa en levande värld.
Gabrielle: Michael och Gunilla är vana att skriva ihop, så de var skönt att jobba med några som var vana att arbeta tillsammans. Vi arbetade tillsammans med att ta fram idéer och sätta handlingen och scener, sedan delade vi upp vem som skrev vad och gick och skrev på varsina håll, läste igenom, sågs igen och fortsatte och ändrade. Vi båda testspelade med varsin grupp och gjorde justeringar efter vad vi märkte kring testspelandet.
Jag tog på mig att skriva en stor del om Filmstaden och filmindustrin från eran, eftersom jag både pluggat och jobbat med film hade jag rätt mycket baskunskap. En hel del baskunskap om Filmstaden och film på 20-talet hade kvar från filmvetenskapen, men grävde efter mer specifik fakta, där både stiftelsen hade mycket bra info, men även Film Sound Sweden hade enormt mycket fakta som hjälpte till!
Har ni någon relation till platsen Filmstaden sedan tidigare? Och har ni några särskilda favoritfilmer eller filmskapare?
Gabrielle: Jag har väl egentligen en närmare relation till Filmhuset, där jag lärde mig mycket om film, men i allt jag lärde mig blev Filmstaden under glansdagarna en mytisk plats och var alltid fascinerad att få se inspelningar på Filmstaden, bland annat i Vilgot Sjömans Ingmar Bergman gör en film.
Vad gäller 20-talsfilm har jag tyckt mycket om Victor Sjöström och hans film Mästerman gjorde stort intryck på mig, då det var den första stumfilmen jag såg med livemusik och som älskare av skräck är ju Körkarlen en film jag håller nära hjärtat. Och som skräckfan gör det att jag tycker mycket om tysk expressionism, där Nosferatu är en stor favorit, ihop med filmer av Fritz Lang. Sedan har slapstick och speciellt Buster Keaton en speciell plats i hjärtat.
Gunilla och Michael: Gabrielle är filmvetaren bland oss, vi andra är amatörer på området, men vi tycker mycket om 1920-talsfilm. Fritz Lang, Murnau och den tyska expressionismen har varit viktiga. Bland svenskarna är Garbo och Stiller förstås spännande gestalter.
Om ni skulle göra ännu ett filmhistoriskt rollspel – vad skulle det handla om?
Gunilla och Michael: Eftersom vi är lite till åren och minns 70-talet skulle vi gärna göra något kring svensk 60- och 70-talsfilm. Gärna något med en riktig demonregissör av Ingmar Bergmans eller Vilgot Sjömans snitt. I Den gula filmen har vi visserligen en demonisk producent, men regissören spelar ingen huvudroll. Med en storvulen regissör som elefanten i rummet och gärna en inspelning på någon avsides plats (en strand på Gotland, till exempel) kan en spännande historia om ett filmteam låsta i en patriarkal hierarki byggas upp och kanske speglas i en skräckhandling.
Gabrielle: Det hade varit jätteroligt att få göra något inspirerat av svenska 50-talsdeckare, inspirerade av Arne Mattssons filmer (till exempel Det kom en gäst och Hillman-filmatiseringarna) på ett metaplan, där handlingen skulle kretsa kring ett mord som har skett på en filminspelning av en typisk Mattsson-inspirerad deckare, där spelarna i sin tur ska lösa mordet och samtidigt lyckas skilja på vad som är film och verklighet.
Den gula filmen finns att köpa i Portvaktsstugans våffelkafé. Den som är nyfiken på hur svenska filmer hade sett ut som rollspel kan läsa den här artikeln på Svensk Filmdatabas, som Gabrielle de Bourg har skrivit.