Calendar of Events
M mån
T tis
O ons
T tor
F fre
L lör
S sön
1 event,
Klassikervisning: Rid i natt! (1942)
Klassikervisning: Rid i natt! (1942)
Under 2020 års har klassikervisningarna genretema. Först ut: historisk film! Handlingen i Vilhelm Moberg-filmatiseringen Rid i natt! är förlagd till 1600-talet, men det är ingen tvekan om att filmen från 1942 också hade kopplingar till den omedelbara samtiden. I filmen börjar tyska fogdar förtrycka fria bönderna i Småland och romanen hade tidigare slängts på bålen …
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
1 event,
Specialguidning: Bengt Ekerot 100 år!
Specialguidning: Bengt Ekerot 100 år!
Vi firar den mångsidige skådespelarens 100-årsdag! I Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet spelade han ingen mindre än Döden – året därpå var han kommunist i Hasse Ekmans Jazzgossen. Skådespelaren Bengt Ekerot (1920–1971) visade många olika sidor på vita duken, i en filmografi som spänner över 30 år. Hans första roll i Filmstaden kom i Prästen som slog knockout …
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
0 events,
1 event,
Klassikervisning: Käre John (1964)
Klassikervisning: Käre John (1964)
Under 2020 har årets klassikervisningar genretema. I februari har det blivit dags för romantik! Vi följer upp alla hjärtans dag med en visning av de mest största svenska filmexporterna någonsin: Lars-Magnus Lindgrens Käre John. Det romantiska skildringen av föreningen mellan en skeppare (Jarl Kulle) och en servitris (Christina Schollin) blev annat nominerad till en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film. Käre John filmades bland …
0 events,
1 event,
Filmstadens kvinnor: Kristin kommenderar (1946)
Filmstadens kvinnor: Kristin kommenderar (1946)
Tillsammans med Stockholms Kvinnohistoriska presenterar vi en visningsserie där vi tittar närmare på var kvinnorna har hållit hus i den svenska filmhistorien! Under den första visningen fokuserar vi på hembiträdet som blev det svenska folkhemmets hjälte och en stor maktfaktor i svensk film under 30 och 40-talet – och ingen kunde styra och ställa som …