Guldåldern… och vad hände sen?
En utställning i Portvaktsstugan, Gamla Filmstaden
Vad är en klassiker? Och vad var Guldåldern i svensk film?
Guldåldern refererar till en ganska tydligt utstakad period i tidig svensk film. Den började 1917 och slutade 1924, med Mauritz Stillers filmatisering av Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga. Så i år kan vi alltså fira Guldålderns slut. Och det är ju lite ledsamt.
Men började Guldåldern verkligen 1917? Och vad hände efter 1924? Mycket av filmkritik och filmforskning har handlat om just Guldåldern och kan sammanfattas så här: Först hade svensk film en period av storhetstid under stumfilmstiden, sedan blev det mörker, och så kom Bergman.
Det gjordes stor svensk film både före och efter Guldåldern, till exempel Victor Sjöströms tidlösa Ken Loach-lika drama Ingeborg Holm från 1913. Och Mauritz Stillers hyllade queerrulle Vingarne från 1916.
Och efter 1924, låt oss bara nämna några filmer: Till Österland av Gustaf Molander och Flickan i frack av Karin Swanström, båda från 1926. Sedan kom ljudfilmen och då var räddaren i nöden en kvinna som hette Karin Swanström.
Så vad är egentligen en klassiker?
En film som står sig, som är tidlös, som har förmågan att beröra, även hundra år efter att den mötte sin första publik; en film som bär en mästares signatur; som är en uppvisning i skicklighet. En film som är filmkonst. Men vad är då filmkonst och vad eller vem bestämmer att en viss film är konst?
Som vanligt ställer vi stora frågor som inte riktigt får plats på denna lilla yta i Portvaktsstugan. Därför har vi vigt hela detta verksamhetsår åt klassiker och Guldåldern och vi begränsar oss inte bara till de filmer som gjordes här i Gamla Filmstaden eller, för den delen, svenska filmer. Samtalet fortsätter i Bergmansalongen på våra klassikervisningar, på våra guidningar och föreläsningar och under fliken Filmstaden berättar på vår hemsida.
Men vi börjar här, med denna utställning som bygger på fynd ur vårt eget arkiv. Här hänger fotografier, porträtt, affischer och foajékort, eller lobby cards, och vår berättelse börjar med Selma Lagerlöf och slutar med Karin Swanström.
Läs mer om vårt tema, vår utställning och vår verksamhet på sociala medier och vår hemsida. I år har vi till och med blivit så moderna att vi använder qr-koder.
Vi som gjort utställningen heter Tobias Rydén Sjöstrand, Louise Berg och Mikaela Kindblom.
Bilderna i vår utställning (klicka gärna på rubrikerna för att läsa mer om bilderna):
- Greta Garbo i Gösta Berlings saga (1924).
- Zarah Leander i Äktenskapsleken (1935).
- Victor Sjöström och Tore Svennberg i Körkarlen (1921).
- Stolpaffisch från Gösta Berlings saga (1924).
- Inspelningsbild från Gösta Berlings saga med Greta Garbo och Lars Hanson. Bakom kameran syns fotografen Julius Jaenzon och i hatt, regissören Mauritz Stiller.
- Mona Mårtenson i Till Österland (1926)
- Victor Sjöström och Tore Svennberg i Körkarlen (1921).
- Skådespelaren Jenny Hasselquist (1894-1978).
- Bild ur Mauritz Stillers Erotikon (1920).
- Porträttbild av filmregissören Victor Sjöström.
- Greta Garbo och Mimi Pollak besöker Filmstaden 1929.
- Gösta Ekman den äldre i Vem dömer (1922).
- Filmregissören Mauritz Stiller med hunden Charley porträtterad av Arvid Fougstedt.
- Nils Asther, svensk stjärna i Hollywood.
- Edvin Adolphson och Mona Mårtenson i Bröllopet i Bränna (1926).
- Greta Garbo i en av sina Hollywoodroller: Mata Hari (1931).
- Fridolf Rhudin och Zarah Leander i Falska miljonären (1931).
- Stolpaffisch till Bränningar med Ingrid Bergman (1935).
- Karin Swanström, Åke Ohberg och Maritta Marke i Äktenskapsleken (1935).
- Margita Alfvén i Janssons frestelse (1928).
- Hollywoodstjärnan Douglas Fairbanks besökte Filmstaden 1924 tillsammans med sin hustru Mary Pickford.
- Tora Teje och Lars Hanson i Erotikon (1920).
- Bullen Berglund och Annalisa Ericson i En melodi om våren (1933).
- Porträtt av filmregissören Sigurd Wallén.
- Filmstadens konstnärliga ledare Karin Swanström.
- Tutta Rolf i Kära släkten (1933).
- Greta Garbo bland blommor och blad.
- Filmregissören Gustaf Molander (1888-1973).
- Foto från festscen ur Gösta Berlings saga (1924).
Tillbaka till Filmstaden berättar.